Teknoloji
Adam’s Venture: Origins – İnceleme
Vertigo Games tarafından geliştirilen ve SOEDESCO tarafından 2016 yılında yayınlanan bulmaca macera oyunu Adam’s Venture: Origins, bizi antik bölgelere götürüyor. Amacımız kadim bir medeniyeti ve hazineyi bulmak olan bu yapımda kendimizi her zaman bulmaca çözerken bulabilir, çıktığımız bu macerada farklı bölgelere gidebilir ve bu bölgeleri keşfedebiliriz.
bulmaca ve bulmaca
Oyun, macera içerisinde çeşitli bulmacaları sunmayı hedefleyen bir yapı taşıyor. başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Oyun, bu bulmacaların yanı sıra hikayenin arka planda ilerlemesini sağlarken diğer yandan bu bulmacalar oyunun temelini oluşturuyor. Oyun bize bulmaca temelli bir yapı aktardığı için oyun içinde her zaman bulmacalarla meşgul olabiliyoruz, bu bulmacaları çözmeye çalışıyoruz ve bulmacaları çözdükçe hem yeni bölgelere ilerliyoruz hem de hikayeyi daha da açıyoruz. Ancak oyundaki hikaye çok ilginç veya karmaşık bir yapıya sahip değil. Bu nedenle hikaye açısından zayıf bir yapım olduğunu söyleyebiliriz.
Ana karakter kim?
Oyunda kontrol ettiğimiz karakter Adam adında bir adam. Babamızın araştırmacı ve bilim insanı olduğu bir yerde çeşitli araştırmalar yapılıyor ve biz de bu araştırmalara katkı sağlamaya çalışıyoruz. Adem karakteri aslında hem eğlenceli hem de esprili, aynı zamanda zeki bir karakter. Bu karakterin zor durumlarda yaptığı şakalar, bulmacalardaki ustalığı ve çapkınlığı bizi doğrudan etkiledi ve bu durum oyuna oldukça fazla yansıdı. Yani bu karakterin yapısını öğrenmemiz pek mümkün değil. Bu nedenle, oyun buna çok önem veriyor.
Karakter kontrolleri
Oyunda kullandığımız karakter bana göre oldukça hantal bir yapıya sahip. Oyunda karakteri kontrol etmeye çalışırken verdiği tepkiler güya biraz gecikmeli olarak yansıtılıyor. Yani oyunda ilerleme butonuna bastığınızda oyun çeşitli animasyonlara giriyor ve bu animasyonlardan sonra bizim yaptığımız sözde aksiyon bir kaç saniye sonra işlenmek üzere. Oyunda bu durum birden fazla oyuncuyu rahatsız etmeyebilir ancak bu karakter muhtemelen oyunun yapısı gereği ağır ve hantal tutuluyor. Ama bu çok endişelenecek bir şey değil. Ama nedense tıkandım..
Oyunda ne yapıyoruz?
Yukarıda da belirttiğim gibi Adam’s Venture: Origins’te hem bulmaca sekansları hem de macera unsurları bizlere aktarılıyor. Oyunda kendimizi çeşitli bulmacaları çözerken bulabiliyoruz ve tabii ki bulmacaları çözerken aklımızı kullanmaya çalışıyoruz. Oyundaki bazı bulmacalar zamanlama gerektiren bir yapı içerirken, diğer bulmacalar farklı zorluklar içeriyor. Oyunda bu bulmacaların zorluğu artıyor. Oyunda bazen bu bulmacalarda uzun zaman geçirebiliyoruz, bazen de kolayca bir bulmaca çözebiliyoruz. Ama sonuçta oyundaki bulmacalar aşırı derecede zor değil. Dolayısıyla temel seviyede bir puzzle sisteminin bizleri beklediğini söyleyebilirim.
Oyunda bu bulmacaların dışında tabii ki farklı bölgelere ve yeni aksiyonlara hatasız girebiliyoruz. Ancak oyunda rastgele bir aksiyon veya dövüş sisteminin olmaması olağan bir durum. Bu nedenle oyunda karşılaşabileceğimiz rastgele bir tehdit veya düşman eşyası yok. Düşman unsuru yok derken yani oyunda düşman karakterler var tabi ki ama onlara karşı herhangi bir girişimde bulunmuyoruz sadece onlardan saklanıp saklanabiliyoruz. Bu şekilde ilerleme kaydedebiliriz.
Öte yandan oyunda gizlilik unsurları da bulunuyor. Bu örtük öğeler oyunda daha sonra görünür. Kapanma unsurlarının yanı sıra karşımıza çeşitli düşmanlar ve düşman kümeleri çıkıyor. Bunları aşmak için elbette onlardan saklanabiliriz, saklanarak o kısmı geçmeye çalışırız ve istediğimiz amaç doğrultusunda gerçek olmaya başlarız.
Yapay zeka hak getiriyor
Elbette Adam’s Venture: Origins’in eski bir yapımın yeniden kurgulanmış halinden dolayı bazı sorunları var. Oyunda gizlilik sekanslarında yer alırken, düşmanlar genellikle ellerinde fenerlerle birlikte karşımıza çıkıyor. Bu fenerlerin ışıklarından saklanarak ilerlemeye çalışır ve düşmanlar ışığa rastlamadıkça bizi göremezler. Ne yazık ki düşmanlar yapay zekadan yoksun karakterler olarak karşımıza çıkıyor. Oyunda düşmanların arkasından dilediğiniz gibi koşabilir ve yürüyebilirsiniz. Her zamanki fenerin ışığıyla çakışmaması şartıyla. Işığa çarpmadan birçok saldırı yapabilir, koşabilir ve zıplayabilirsiniz. Bu kulaksız düşmanlardan korkacağınız tek şey, fenerin üzerinize yansıtılıp yansıtılmaması olacaktır. Fenerin ışığına denk gelirseniz düşman sizi direkt olarak görebilir ve o kısmı tekrar oynamanız gerekir. Bundan dolayı oyundaki bu düşmanlar ne yazık ki yapay zekadan yoksun bir formda karşımıza çıkıyor ve bazı durumlarda bu durum oldukça can sıkıcı bir hal alabiliyor.
Oyunda kullandığımız araçlar
Yukarıda belirttiğim gibi oyunda hem gizlilik hem de bulmaca ve macera unsurları var. Bu eşyaların dışında kullanacağımız çeşitli objeler ve araçlar da bulunmaktadır. Bu araçlar kancaları içerir. Bu kanca ile bölgenin üst kısmındaki halkalara tutunabiliyor, bu halkalarla sallanıp başka bir halkaya veya tabana atlayabiliyoruz. Yani oyunda her zaman bu ringlerle karşılaşabiliyoruz, bu ringlere takabiliyoruz ve diğer alana hatasız geçebiliyoruz. Bu Hook olayı oyuna çeşitlilik getiren ve oyun içeriğini genişleten bir unsur olmuştur. Durum için bu kanca tamircisini seviyorum.
Her bölgede farklı bulmacalar
Oyunda tabii ki arka planda bize bir hikaye anlatılıyor, bu hikaye kapsamında farklı bölgelere hatasız ilerleyebiliyoruz ve bu kadim hazineye ulaşmak için bulmacaları çözmeye başlıyoruz. Oyunun bulmaca bölümleri her bölgede farklılık gösteriyor ve her bulmacada farklı bir saldırı gerçekleştirmemiz gerekiyor. Ancak bulmacaları çözerken şunu da fark edeceksiniz: Oyunun başında 4 parça bulmamız gereken bir kısma geleceksiniz. Bu 4 parçayı bulmak için daima kanca sistemini kullanarak ilerleyeceksiniz. 4 adet aldığınızda maalesef geri dönüş yolunuz başlangıç noktasına geldiğiniz noktadan devam etmek olacaktır. Yani oyunun vakit geçirdiğiniz bu kısmına geri dönmek zorunda kalacaksınız. Oyunda birçok durumda ne yazık ki kısayol yok. Gittiğimiz yerden geri dönmek zaman kaybı ve oyuncuları sıkan bir durum. Oyundaki bu durumu sevmediğimi söyleyebilirim.
tırmanma mekaniği
Oyunda adım attığınız bazı alanlarda tırmanma mekaniği ve zıplama mekaniğine girebileceksiniz ve karakterin tırmandığını ve zıpladığını görebileceksiniz. Bu mekaniği kullanırken biraz kekemelik yaşayabilirsiniz ve zaman zaman bunları sınırlayabilirsiniz. Oyunda tırmanabileceğimiz belirli alanlar var. Bundan dolayı oyunda tırmandığımız ve zıpladığımız alanlar işaretli bir formda karşımıza çıkacak ve bu işaretli alanlardan bize verilen direktifler doğrultusunda ilerleyip hatasız bir şekilde başka bir alana adım atmaya başlayacağız.
doğrusal bir yapı
Adam’s Venture: Origins’de elbette lineer bir yapı bizleri bekliyor olacak. Yani oyunda yapacağımız saldırılar, tıklayacağımız alanlar ve çözmemiz gereken bulmacalar direkt olarak bizlere sunuluyor ve bu kısımları aşmak için çeşitli atılımlar yapıyoruz. Kısacası oyunda sağa sola sapma gibi bir durum söz konusu değil. Yapacaklarımız ve izleyeceğimiz yol mutlaka oyunun içindedir.
Oyun hakkında sevmediğim şey
Yukarıda da belirttiğim gibi oyunda sevmediğim birçok parça ve mekanik var. Bunlardan bahsedecek olursam oyunda ilk etapta kullandığımız karakterin kontrolleri bana biraz ağır ve hantal geldi. Bunun dışında yukarıda da belirttiğim gibi yapay zekanın zekasının olmaması sinirlenmeme neden oldu. Öte yandan oyunda sağ ve sol etkileşim kurabileceğimiz, etkileşimde bulunduğumuz nesnelerden hikaye öğrenebileceğimiz bir yapının olmaması oyunun çok sıradan bir hal almasına neden oldu. Ben de bu durumu beğenmedim. Bunun dışında oyunun görselleri ve grafikleri hakkında rastgele bir yorum yapmıyorum. Bunlar bir önceki yıla göre oldukça tatmin edici düzeyde.
Ayrıca oyunda diyaloğa girdiğimizde rastgele etkileşimde bulunamıyoruz. Diyalogun bitmesini ve o cümlenin tamamlanmasını bekliyoruz. Ancak konuşmaların ardından önümüze çıkan bilmeceyi çözmeye çalışıyor ve yeni bölgeye gerçek bir adım atmaya başlıyoruz. Bu farklı bir seçimdi. Yani oyunda rastgele bir diyalogu atlayamıyorsunuz ve geçemiyorsunuz.
Onun dışında diyaloglar pek dolu değil. Aslında arka planda asıl amacımız hükümdarın hazinesini bulup kötülerin eline geçmeden onu almaktır. Oyundaki asıl amacımız bu. Bu amaç doğrultusunda ilerlediğimiz oyundaki diyaloglar bana oldukça sıradan ve kolay geldi. Yani oyundaki bu hikaye ve diyalog hakkında rastgele bir beklenti içerisine girmeyin. Bu nedenle oyunun amacı aslında belirli: bulmacaları aş, yeni alanlara hatasız ilerleyeyim ve bu alanlardaki bulmacaları çözeyim.
Çözüm
Kısaca özetlemek gerekirse bu bulmaca macera oyunu boş zamanlarınızda oynayabileceğiniz içerikler barındırıyor. Oyunu yaklaşık 5 saatte bitirdim. Çok fazla oynanış öğesi içermeyen oyun, her zaman bulmaca çözecek ve elbette bu bulmacaları aşmak için hem başa çıkmak hem de zaman ayırmak gerekecek. Yapboz biçimli yapımları seviyorsanız bu yapımıza göz atabilir ve bir şans verebilirsiniz.